Saturday, November 13, 2010

:: Alam >>> Al-Quran ::

"Imtiyaz!", Iqram memanggil sahabatnya.

"Assalamualaikum. Oh akh Iqram. Ada apa?", tanya Imtiyaz.

"Aku ade keje sikit ni. Presentation Keagungan Alam. Tapi aku rujuk buku-buku sains kt library payah la nak cari maklumat. Esok dah nak kena present dah. Aduhaiiii..", keluh Iqram.

"Ya akhi, sebelum tu ana nak tanya, siapa yang alam ini dan segala-galanya?", Imtiyaz menguji sahabatnya itu.

"Mestilah Tuhan kita, Allah Taala", yakin Iqram menjawab.

"Jadi, kalau begitu, kenapa anta rujuk buku-buku sains kat library tu. Mungkin betul ada fakta yang tepat tapi mungkin ada fakta yang salah sebab tafsiran dan kajian manusia berbeza-beza. Kan Allah dah turunkan Al-Quran sebagai rujukan kita dalam kehidupan. Cuma kita tak tadabburnya sahaja", balas Imtiyaz.

"Aku bukan tak nak rujuk al-Quran tapi ni subject Theory of Knowledge. Macam tak sesuai je", mudah Iqram menjawab.

"subject apa-apa sekalipun al-Quran la rujukan yang paling agung. Jom kita ke surau. Insya-Allah ana tolong anta sedaya yang mampu", Imtiyaz menarik sahabatnya ke surau.

"Ok. Pertama sekali, kita kena yakin Allah yang telah menciptakan langit dan bumi. Dia tu Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana", Imtiyaz menerangkan.


He is the Originator of the heavens and the earth. How can He have children when He has no wife? He created all things and He is the All-Knower of everyhting.
(6:101)


"Kemudian seperti yang kita tahu siang dan malam saling bertukar ganti. Macam mana boleh terjadinya perkara sebegitu?", Imtiyaz bertanya.

"Sebab peredaran bulan dan matahari. Kan kita belajar dari kecil lagi", Iqram menjawab.

"Betul. Tapi tu semua Barat yang membentangkannya setelah dikaji tapi hakikatnya dah lama ada dalam al-Quran. Allah dah bagi tahu kita awal-awal lagi", balas Imtiyaz.


And He it is Who has created the night and the day and the sun and the moon, each in an orbit floating
(21:33)



And the sun runs on its fixed course for a term (appointed). That is the Decree of the All-Mighty, the All-Knowing.
(36:38)




And by the day as it shows up (the sun's) brightness. And by the night as it conceals it (the sun)
(91:3-4)




"Anta tahu tak kenapa lapisan atmosfera diciptakan?", tanya Imtiyaz.

"Bukan lapisan atmosfera menghalang sinaran ultraviolet yang dipancarkan oleh matahari daripada menembusi bumi", Iqram menjawab.

"betul tu. Tapi takkan tu saja kan? Sebenarnya, lapisan atmosfera ni melindungi sinaran UV yang kuat saja. Ada sinaran yang tak berbahaya dan berguna seperti gelombang radio dibiarkan menembusi bumi sebabnya berguna untuk kelangsungan hidupan di muka bumi"

"Lapisan atmosfera gak melindungi bumi daripada suhu dingin membeku ruang angkasa. Suhu yang boleh mencapai 270 darjah Celcius di bawah nol"

"Disebabkan Allah mencipta lapisan atmosfera ni la kebanyakan meteorid di angkasa tak dapat menembusi bumi. Meteorid ni dah hancur dulu di ruang angkasa sebelum mencucuk-cucuk lapisan atmosfera ni. Cuba kita bayangkan kalau Allah tak ciptakan lapisan atmosfera ni?", panjang penjelasan Imtiyaz.


And We have made the heaven a roof, safe and well-guarded. Yet they turn away from its signs (i.e sun, moon, winds, clouds, etc).
(21:32)


"Subhanallah", balas Iqram.



"Kita pergi pulak kepada air masin dan air tawar. Sebenarnya air masin dan air tawar ade pemisahan antara kedua-dua air tersebut. Takkan bercampur. Itulah keagungan Pencipta kita", Imtiyaz mengukuhkan lagi hujahnya.


He has let loosed the two seas (the salt water and the sweet) meeting together.
Between them is a barrier which none of them can trangress
(55:19-20)



And it is He Who has let free the two seas (kinds of water), one palatable and sweet and the other salt and bitter, and He has set a barrier and a complete partition between them.
(25:53)



And the two seas (kinds of water) are not alike, this fresh sweet and that saltish and bitter. And from them both you eat tender meat (fish), and derive the ornaments that you wear. And you see the ships cleaving (the seawater as they sail through it), that you may seek of His Bounty and that you may give thanks.
(35:12)




Ini adalah salah satu rekaman dari salah seorang penyelam yang bernama Anatoly Beloshchin, yang merekam keberadaan ‘sungai di bawah laut’ pada kedalaman 60 meter di perairan Meksiko Cenote Angelita ini. Pemandangan ‘sungai di bawah laut’ ini sangat mirip sekali dengan sungai di daratan.

Menurut menristek Suharna Surapranata, seperti dikutip vivanews mengatakan, meski warna kecokelatan air pada sungai bawah laut tersebut mirip dengan pola air tawar pada sungai-sungai umumnya, namun air tersebut bukanlah air tawar tetapi lapisan bagian bawah gas hidrogen sulfida (H2S) yang bersifat asam.


"Sebenarnya banyak lagi benda boleh dikupas Iqram. Tapi rasanya setakat tu pun dah cukup. Pastikan anta sertakan dalil ayat Quran yang ana bacakan tadi. Semoga dengan dalil tersebut menambahkan keyakinan orang sekeliling kita terhadapa kebenaran Islam dan keagungan Kekasih kita yang Maha Agung", Kata Imtiyaz.

"Subhanallah. Banyak betul bukti sains dalam al-Quran. Terima kasih Imtiyaz sebab banyak bantu aku. Lepas ni ajak aku tadabbur al-Quran sama-sama ye", balas Iqram.

"Insya-Allah", jawab Imtiyaz.

3 comments:

  1. dakwah blh dijalankan dgn pelbagai cara..
    dakwah itu kewajipan ke atas seluruh umat Muhammad..

    ReplyDelete
  2. bukan sekadar memakai serban dan melaungkan2 kalimah allah di atas mimbar dan di dalam masjid.... persoalan.... siapakah yang harus menerima lebih banyak tarbiah? mereka di dalam masjid atau yang bukan berada di dalam rumah Allah tersebut??? pencorakan dakwah harus diubah polanya mengikut kesesuaian tanpa mengubah maksud asal matlamat tanpa mengenepikan hukum serta peraturan yang hak...... telah dicoretkan beberapa prinsip dakwah yang aku rasakan perlu ada dalm konteks tersebut..... kind to read this?

    http://mizimisrol.blogspot.com/2010/06/bercakap-dengan-orang-pandai.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...