Monday, December 6, 2010

:: Al-Quran Pembersih Hati ::

Pada suatu ketika, tinggal seorang cucu dan atuknya. Atuknya bukanlah daripada golongan yang pandai berbahasa Arab tetapi dia rajin membaca al-Quran. Si cucu yang mengetahui atuknya itu tidak memahami sepatah perkataan Arab, mengutarakan pertanyaan kepada atuknya.

"Atuk, bukan ke atuk tak tahu bahasa Arab?", tanya si cucu.

"Memang cu.. Atuk sekolah pun tak habis.. Apatah lagi nak belajar bahasa Arab..", jawab atuknya.

"Habis tu tuk, kenapa atuk baca al-Quran.. kalau baca pun, bukannye faham maksudnya.. Baik tak payah baca-baca.. Macam sia-sia je", balas si cucu.

Atuknya menggeleng-geleng kepala mendengar persepsi cucunya itu. Tiba-tiba dia terfikirkan suatu idea untuk membuktikan persepsi cucunya itu salah sama sekali. Dia terlihat bakul rotannya yang selalu diisikan arang di dalamnya. Lantas dia mengambil bakul itu.



"Cu, atuk nak mintak tolong sikit boleh?", uji atuknya.

"Tolong apa tuk? Atuk tak jawab lagi soalan tadi", jawab cucunya.

"Nanti atuk jawab. Sekarang ni, atuk nak cucu ambil bakul ni pergi isi air di perigi. Isi sampai penuh ye", atuknya memberikan arahan.

"Baiklah tuk". Si cucu pun pergi mengambil air di perigi menggunakan bakul bekas pengisi arang.

Setelah air di dalam bakul tersebut sudah penuh, si cucu pun mengangkat dan segera kembali ke rumahnya. Sesudah tiba di rumah, dia lihat bakulnya sudah kering dan tiada air lagi di dalamnya.

Dia segera kembali ke perigi untuk mengangkat air lagi. Perkara sama juga terjadi, sesudah sampai di rumah, bakulnya sudah tidak berisi air lagi. Dia ulang sekali lagi buat kali ketiga. Setelah kali ketiga mencuba, akhirnya dia berputus asa kerana kepenatan.

Atuknya bangkit dan tersenyum melihat cucunya yang kepenatan. Nampaknya cucunya masih lagi tidak mengerti perbuatannya itu.

"Cu nak atuk jawab soalan cu tadi kan? Cuba cu tengok bakul buat isi arang tadi?", kata atuknya.

"Dah kering la tuk. Tak ade air pun. Buat penat je angkat dan ulang-alik. Sia-sia je', jawab cucunya

"Ada lagi yang cu tak tengok dengn teliti ni", uji atuknya.

Cucunya terkejut melihat bakul tersebut yang sudah bersih dan tiada kesan arang sedikit pun lagi.

"Atuk! Dah bersih la bakul ni!", teriak cucunya.




"Itulah dia fadhilat membaca al-Quran. Meskipun kita tidak memahami maksudnya tetapi kita dapat membersihkan hati kita, menyucikan hati kita agar kita sentiasa ingat kepada Allah.

~ Jadi daripada cerita ini, dapat kita ambil ikhtibar agar sentiasa membaca al-Quran dan seeloknya membaca terjemahan dan asbabun nuzulnya sekali agar pemahaman dan penghayatan kita terhadap ayat tersebut bertambah mantap. Wallahualam. ^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...