Sunday, December 26, 2010

:: Duhai Hati ::




Rasulullah SAW bersabda :

أَلَا وَ إِنَّ فِيْ الجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلُحَتْ صَلَحَ الجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ، أَلَا وَهِيَ القَلْبُ

“Ketahuilah, sesungguhnya di dalam jasad ada segumpal darah, apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasadnya. Dan apabila ia rusak, maka rusaklah seluruh jasadnya. Itulah gambaran hati”.
(HR Bukhari & Muslim)


Hati ini boleh diibaratkan sebagai pusat kawalan seluruh anggota badan. Andai rosak hati tersebut dinodai titik-titik hitam, maka rosaklah seluruh badan. Tetapi andai disucikan dengan madu keimanan dicerahkan dengan cahaya ketaqwaan maka mudahlah output tubuh badan ke arah kebaikan.


Hati ini perlu disucikan selalu, dijaga dan dipelihara sebaiknya. Hati membentuk aqidah yang utuh seterusnya membentuk ketaatan dalam beribadah. Meskipun begitu, Allah telah meletakkan ujian kepada kita melalui hati-hati kita. Hati sangat mudah beralih arah. Sebagaimana Rasulullah SAW bersabda :-

إِنَّمَا سُمِّيَ القَلْبُ مِنْ تَقَلُّبِهِ ،إِنَّمَا مَثَلُ القَلْبِ كَمَثَلِ رِيْشَةٍ مُعَلَّقَةٍ فِيْ أَصْلِ شَجَرَةٍ يُقَلِّبُهَا الرِّيْحُ ظَهْرًا لِبَطْنٍ

“Sesungguhnya dinamakan qolbun kerana gampang berbolak-balik. Sesungguhnya perumpamaan hati adalah seperti bulu yang tergantung di atas pohon yang dapat dibolak-balikkan hembusan air, ke kiri dan ke kanan”.
(HR Ahmad)


Sabda Rasulullah SAW yang lainnya mengenai hati :-
“Sesungguhnya hati-hati manusia berada di antara dua jari dari jari-jari ar-Rahman, jika Dia menghendaki, Dia tetapkannya, dan jika Dia menghendaki, Dia belokkannya”
(HR Tirmizi)


Ada suatu cerita yang berkaitan dengan hati. Luqman al-Hakim merupakan seroang hamba. Diriwayatkan bahawa dia hidup semasa zaman Nabi Daud AS. Dia bekerja dengan seorang majikan. Pada suatu hari dia disuruh menyembelih seekor kambing. Majikannya berkata “Wahai Luqman al-Hakim, masakkan aku bahagian yang paling berkhasiat dan paling baik daripada kambing tersebut”. Lalu Luqman al-Hakim mengambil pisau memotong lidah kambing itu dan membelah badan kambing itu untuk diambil hati kambing itu. Lalu dia memasaknya dengan masakan yang paling sedap. Pada hari yang lainnya, Luqman al-Hakim disuruh menyembelih seekor kambing lagi. Kali ini majikannya berkata “Wahai Luqman al-Hakim, masakkan aku bahagian yang paling jijik dan kotor daripada kambing itu”. Luqman al-Hakim sekali lagi mendapatkan lidah dan hati kambing tersebut lalu dimasakkan dengan cara yang jijik dan kotor sekali.


Majikannya berasa terkejut dan pelik. Lalu dia bertanya kepada Luqman al-Hakim “Wahai Luqman al-Hakim,apabila aku menyuruh kau masakkan aku bahagian yang paling berkhasiat dan paling baik, kau mengambil bahagian lidah dan hati. Kemudian apabila aku menyuruh kau masakkan aku bahagian yang paling jijik dan kotor, lidah dan hati juga kau ambil”, kata majikannya kehairanan. Luqman al-Hakim menjawab “Wahai tuan, ketahuilah kau bahawa 2 bahagian inilah penentu seluruh anggota badan. Andai apa yang diturukan lidah dan hatinya juga baik, maka baiklah seluruh anggota badan. Jika buruk pertuturannya, busuk hatinya, maka celakalah seluruh anggota badannya”





Lihatlah betapa kita perlu selalu mengislahkan hati kita supaya sentiasa bersih agar mudah untuk kita beristiqamah di jalan-Nya.


Ibnu Rawaahah R.A berkata kepada Abu ad-Dardaa R.A sambil memegang tangannya.
“Marilah kita beriman sejenak. Sesungguhnya hati ini lebih cepat berbolak-balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak”




-: Jenis Hati :-



Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu seorang rasulpun dan tidak (pula) seorang nabi, melainkan apabila ia mempunyai sesuatu keinginan, syaitanpun memasukkan godaan-godaan terhadap keinginan itu, Allah menghilangkan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, dan Allah menguatkan ayat-ayat-Nya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. agar Dia menjadikan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, sebagai cobaan bagi orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan yang kasar hatinya. Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu, benar-benar dalam permusuhan yang sangat. dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu, meyakini bahwasanya Al Qur`an itulah yang hak dari Tuhan-mu lalu mereka beriman dan tunduk hati mereka kepadanya dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi Petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus.
(Al-Hajj 22:52-54)



1. Hati yang Sihat / Selamat (قَلْبٌ صَحِيْحٌ سَلِيْمٌ).
Qulbun salim yang dapat membawa keselamatan di sisi Alloh subhanahu wa ta’ala adalah:
{الَّذِيْ قَدْ سَلِمَ مِنْ كُلِّ شَهْوَةٍ تُخَالِفُ أَمْرَ اللهِ وَ مِنْ كُلِّ شُبْهَةٍ تُعَارِضُ خَبَرَهُ}
“Hati yg selamat drpd setiap syahwat yg menyalahi perintah dan larangan Allah serta selamat dr setiap syubhah yg bertentangan dgn berita-berita-Nya”.


2. Hati yang Mati. (قَلْبٌ مَيْتٌ)
Hati yang mati ialah hati yang tidak mengetahui kehidupan dalam erti Islam yang sebenarnya. Hati tersebut tidak mengenali al-Khaliqnya. Bahkan ditambah dengan pelbagai kemaksiatan yang sememangnya mengundang kemurkaan Penciptanya. Oleh yang demikian lama-kelamaan, dia tunduk kepada syahwat dan nafsunya. Syahwat=> komando, Nafsu=> kenderaan.


3. Hati yang Berpenyakit. (قَلْبٌ مَرِيْضٌ)
Penyakit hati adalah bentuk kerosakan yang terjadi di dalam hati yang dapat merosakkan tasawwur (kefahaman) dan irodah (keinginan)nya. Tasawwur dirosakkan sehingga dia tidak dapat melihat kebenaran dengan sejelasnya, apa erti sebenarnya kebenaran dan menyangkakannya tidak relvan dengan kehendaknya. Irodahnya pla dihancurkan dengan cara membenci kebenaran yang hakikatnya membawa kebenaran sebaliknya menyukai kejahatan yang membawa kebathilan dan kepalsuan.


Rasulullah SAW sering berdoa :-

يَامُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ ثَبِّتْ قَلْبِيْ عَلى دِيْنِكَ

“Wahai Dzat yang membolak-balikan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu. (HR Ahmad, Tirmizi)


Oleh yang demikian, ayuhlah kita sama-sama menjaga hati kita agar terpelihara daripada segala kebathilan dan kesesetan. Selamat bermujahadah di jalan-Nya. Insya-Allah. Wallahu’alam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...