Sunday, December 26, 2010

:: Saidina Umar Pemimpin Terbilang Part II ::




Pada suatu malam, Saidina Umar sedang bersiap-siap untuk keluar dari rumahnya. Seperti biasa, beliau akan berjalan sekeliling kota. Tiba-tiba dia ternampak suatu uggun api. Beliau segere ke arah uggun api tersebut. Dilihatnya terdapat sebuah khemah dan seorang pemuda sedang duduk menghadap uggun api tersebut.

Saidina Umar memberikan salam dan bertegur sapa.

“Aku tak pernah lihat lihat orang tinggal kat kawasan ni. Adakah kau musafir?”, kata Saidina Umar.

“Ya tuan. Aku seorang musafir tinggal di kawasan gurun. Aku datang sini nak mengadu nasib dengan Khalifah”, jawab pemuda itu.

“Jika begitu, datanglah ke Masjid Nabi”, jawab Saidina Umar.

Tiba-tiba kedengaran jeritan seorang perempuan di dalam khemah tersebut. Bunyinya seperti dalam kesakitan. Saidina Umar pun bertanya
“Siapakah gerangan yang menjerit di dalam khemah tersebut?”

“Isteri saya tuan. Dia sedang sakit untuk bersalin”, jawab pemuda itu dalam keadaan gelisah.

“Kamu tunggu di sini. Akan ku pergi mendapatkan seorang bidan untuk membantu isterimu”, kata Saidina Umar.

Sampai di rumahnya, Saidina Umar segera megejutkan Ummi Kalsum, isterinya. “Wahai isteriku di luar sana ade seorang perempuan sedang sakit untuk melahirkan. Segeralah bersiap untuk merebut pintu kebajikan”

Sebelum keluar dari rumah, Saidina Umar segera mendapatkan sedikit tepung. Setelah sampai di khemah tadi, Ummi Kalsum segera membantu perempuan tersebut untuk melahirkan anaknya. Sambil menunggu isteri pemuda itu melahirkan anaknya, Saidina Umar menjerang air dan memasak tepung yang dibawanya untuk menjamu pemuda dan isterinya.

Tiba-tiba kedengaran tangisan bayi tanda perempuan tersebut selamat melahirkan anaknya.

“Terima kasih tuan kerana mencarikan bidan. Semoga Tuhan merahmati tuan”, kata pemuda itu dalam keadaan gembira.

“Wahai Amirul Mukminin, bersyukurlah kerana perempuan tersebut telah selamat melahirkan anak lelaki”, kata Ummi Kalsum.

Kemudian barulah pemuda tadi sedar bahawa yang membantunya adalah Khalifah Umar al-Khattab.



------------------------------------------------------------------------------------------

Malam yang lainnya, Saidina Umar berjalan-jalan lagi di sekeliling kota smpai di hujung kota. Dia terdengar suara seorang perempuan mengeluh.

“Susahnya nasib kita ini. Saidina Umar sedikit pun tidak membantu kita”, kata perempuan itu.

“Bersabarlah wahai ibuku. Segala rezeki datangnya daripada Allah bukan Saidina Umar”, kata anak perempuannya.

Saidina Umar berasa kesal mendengar perbualan itu. Betapa dia merasakan dia belum menjalankan tanggungjawabnya sebagai khalifah dengan sempurna.

“Tadi ibu ada memerah susu kambing untuk dibawa ke pasar esok hari. Semoga dapat la dijual. Hasilnya nanti boleh menampung perbelanjaan untuk makanan dan pakaian kita”, kata perempuan itu.

“Baiklah ibu. Nanti kalau ada duit lebihannnya, ibu belikan saya pakaian kerana pakaian saya koyak-koyak. Saya malu untuk keluar rumah dengan berpakaian sebegitu”, kata anak perempuannya.

Mendengar kata-kata anak gadis itu, Saidina Umar menangis betapa keluarga ini perlu mendapat pembelaan hak daripadanya sebagai seorang khalifah.

“Nanti sebelum tidur, tolong ibu masukkan susu dalam bekas ya. Senang untuk dibawa ke pasar esok pagi”, suruh perempuan itu.

“Baiklah ibu, saya lakukan sekarang”, lembut gadis itu menjawab.

Tiba-tiba semasa gadis tersebut memasukkan susu ke dalam bekas, separuh daripadanya tertumpah.
“Alamak, ibu saya tertumpahkan susu ini. Hanya separuh sahaja tinggal. Maafkan saya ibu”, rayu gadis tersebut.

“Wahai anakku, bagaimana boleh terjadi sebegitu? Bagaimana kita mahu membeli makanan dan pakaian sekiranya hanya separuh sahaja tertinggal? Baiklah. Kamu campurkan sahaja susu itu dengan air”, suruh perempuan itu.

“Duhai ibu, Amirul Mukminin melarang kita menipu dalam jual beli. Sekiranya dia tahu mesti dia marah”, jawab gadis tersebut.

“Amirul Mukminin takkan tahu wahai anakku. Apatah lagi orang-orang lain”, mudah sahaja jawapan si ibu.

“Wahai ibu, tidakkah kamu ingat bahawa Allah itu Maha Melihat?”, lembut gadis itu berkata tetapi memberikan kesan mendalam kepada perempuan itu. Maka rancangan tersebut dibatalkan.

Saidina Umar kembali ke rumahnya. Dia tertarik dengan gadis itu. Pada keesokan pagi, beliau menyuruh Aslam, pembantunya ke rumah perempuan itu untuk menjemput dia dan anak gadisnya berjumpa dengan Saidina Umar.

Perempuan itu memberikan alasan mereka perlu menjual susu untuk memperoleh sumber pendapatan. Aslam memberitahu bahawa Saidina Umar pasti membeli susunya. Mendengar jawapan Aslam perempuan itu tiba-tiba resah sekiranya susunya telah dicampur air.

“Ibu, saya masih lagi tidak mencampurkan air ke dalam susu tersebut”, perlahan anak gadisnya berkata.

Kemudian perempuan itu dan anaknya bersetuju untuk menemui Saidina Umar.

“Tahukah kamu Allah murka sekiranya kamu mengurangkan sukatan? Peniaga yang jujur mendapat keberkatan”, tegas suara Saidina Umar.

“Tuan, susu kami ialah susu yang berkualiti. Bersih daripada penipuan”, kata gadis itu.

“Saya mahu membeli susu itu dan saya juga mahu melamar kamu untuk dikahwinkan dengan anak lelaki saya”, kata Saidina Umar.

Akhirnya gadis itu yang bernama Fatimah dikahwinkan dengan putera Saidina Umar iaitu Ashim. Kemudian mereka mendapat cahaya mata yang dinamakan Laila. Laila kemudiannya dilamar oleh Marwan bin Hakam untuk dikahwinkan dengan anak lelakinya Abdul Aziz. Melalui perkahwinan mereka lahirlah Umar bin Abdul Aziz.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...