Monday, December 6, 2010

:: Anda Sedang Diuji? ::

Dalam kita berstatuskan pelajar, kejayaan dan kegagalan kadang-kala silih berganti. Hidup kita ini umpama 'Wave' ; ada 'Cress' dan ada 'Trough' nya. Ada naik ada turunnya.



Perjuangan mengejar cita-cita mempamerkan kita pelbagai jenis manusia. Ada yang langsung tidak meletakkan sedikit usaha terhadap pelajarannya, siang malam, berhibur, bermain gitar & game, chatting, facebook-ing dan sebagainya. Tapi bila result exam keluar dialah yang paling tip top sedangkan kita bergandang tiap-tiap malam, siang malam menelaah buku tapi result tak seberapa.




Tapi ingatlah Allah itu Maha Adil. Bukan Dia tak adil cuma Dia hendak menguji sekalian manusia. Kejayaan dan kegagalan itu adalah ujian buat kita. Pernahkah kita berfikir adakah sesuatu berita gembira seperti kejayaan itu nikmat atau pun istidraj (perkara yang Allah kurniakan untuk menyesatkan lagi manusia)? Suka untuk saya memberi nasihat di sini, apabila sesuatu perkara yang menggembirakan itu datang, cuba kita duduk sejenak, takut perkara tersebut istidraj. Nauzubillahi Min Zalik.


Do people think that they will be left alone because they say "We believe" and will not be tested. And We indeed tested those who were before them. And Allah will certainly make (it) known (the truth of) those who are true and will certainly make (it) known (the falsehood of) those who are liars, (although Allah knows all that before put them to test) (29:2-3)


Mungkin belum masanya lagi Allah hendak mengurniakan kejayaan buat kita. Sebenarnya Allah sayangkan kita. Allah sentiasa memerhatikan kita. Allah rindu hendak mendengar doa kita. Doa kita itulah tanda penyerahan kita kepada-Nya dan merapatkan lagi kita dengan Dia.


Verily, with the hardship there is relief. So when you have finished (from your occupation) then stand up to worship Allah (stand up for prayer). And to your Lord (alone) turn (all your intentions and hopes and) your invocations. (94:6-8)


Dalam setiap ujian yang kita hadapi, pastinya ada kemenangan dan kemanisan yang kita akan rasai pada penghujungnya. Setiap kesusahan ada kesenangan.


1 comment:

  1. someone had said 2 me:

    "In our school,we sit in a class n learned first,then we'll go 4 exam,but in life, oftentimes we will be tested first..only then we will learn..."

    write more post will ya..looking 4ward 4 the next one ^^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...